Verslag themabijeenkomst Emmi Pikler
Martzen Akkerman vertelde over de visie van Emmi Pikler, een Hongaarse kinderarts, die een kindertehuis in Lóczy runde. De gastouders en vraagouders luisterden aandachtig toe, maar werden ook uitgenodigd vragen te beantwoorden of hun eigen visie te geven.
Op de tafels had Martzen allerlei speelgoed gelegd dat bij de Pikler-visie past:
Aangeboren ontwikkelingsdrang
Een baby is vanaf de geboorte competent en heeft een aangeboren ontwikkelingsdrang. Een baby is vanaf de geboorte in staat tot communicatie. Het is de taak van de volwassene om de voorwaarden te scheppen waaronder dit potentieel en de autonomie van het kind tot bloei kunnen komen. Deze voorwaarden zijn: respectvolle verzorging en vrije bewegingsontwikkeling.
8 seconden
We zagen een filmpje waar de pedagogisch medewerkster 100% aandacht had voor het kind dat zij verschoonde. Ze nam alle tijd, paste haar tempo aan, benoemde veel en had volledige aandacht. Waar we soms misschien geneigd zijn, hup schone luier, dan kun je weer spelen, weg met die viezigheid; zag je alle rust bij deze leidster en het meebewegen daardoor van het kind. Leuk feitje: een baby heeft 8 seconden nodig om een prikkel te verwerken.
En Martzen liet een prachtig filmpje zien, over hoe baby Liv kruipen leert. Dat is hard werken! Hier is de link, voor als je het ook wilt bekijken: Crawling – Feldenkrais with Baby Liv.
Er kwamen veel praktische tips voorbij:
- Leg de baby op een stevige ondergrond, de meeste boxkleden zijn te zacht.
- Trek de baby comfortabele kleding aan, waarin hij /zij goed kan bewegen.
- Leg een beperkt aantal speeltjes rondom de baby, passend bij leeftijd en interesse. Geen babygym of speelgoed wat uit zichzelf beweegt of geluid maakt.
- Leid de baby zo min mogelijk af door tegen hem te praten, nieuwe speeltjes aan te bieden of door mee te spelen. Ga niet in op ieder huiltje of geluidje van frustratie als iets niet lukt. Eigen frustratie hoort bij het leven en leidt tot doorzettingsvermogen en het ontdekken van nieuwe mogelijkheden.
- Je bent als verzorger in de buurt aanwezig. De baby ‘weet’ dat jij er bent. De veilige haven van waaruit het kind kan exploreren.
- Je zet een kind niet in een positie waar hij/zij niet zèlf in of uit kan komen.
Het kind centraal
een omgeving
om te kunnen ontdekken
wie ik ben
te experimenteren
onderzoeken
wat ik met dingen kan
met andere kinderen
op mijn eigen wijze
in mijn eigen tempo
Begrip en respect heb ik nodig,
liefdevolle verzorging.
Aandacht vind ik fijn,
maar niet de hele tijd.
Help mij het zelf te doen,
ik kan meer dan jullie denken.
Schenk mij ruimte, vertrouwen.
Begeleid me in mijn avontuur.
Ik ben competent,
heb zelfvertrouwen.
Ik wil leren, groeien, ervaren.
Ik ben nieuwsgierig, leergierig.
Ik ben ik, goed als ik ben.
Mooi compleet mens.
Manja Haze