Verslag workshop Huilen, boos zijn en ruzie
Een verslag van de inZicht workshop Huilen, Boos zijn en Ruzie
Een wereld aan emoties
Workshop van 4 maart jl.
De workshop in de Cazemierboerderij stond in het teken van het verkennen van de wereld van emoties, wat het met je doet en hoe hier mee om te gaan!
Iedereen die kinderen opvoedt heeft te maken met het huilen, het boos zijn en de ruzie van kinderen.
Soms kun je daar als opvoeder goed mee omgaan, soms zit je met je handen in je haar.
Nienke nam de aanwezige ouders en gastouders mee in de wereld van boos zijn, ruzie en verdriet bij kinderen. Emoties horen erbij, ze hebben een functie en het is geen goed idee om emoties weg te stoppen.
4 B’s – vier hoofdemoties
De 4 B’s zijn de vier hoofdemoties: Blij, Boos, Bedroefd en Bang.
Alle vier hebben ze een andere functie en alle vier zijn belangrijk, ze mogen er zijn.
Ben je blij, dan geeft je dat energie, je kunt je opladen en het motiveert je om door/verder te gaan.
Boos zijn is een ontlading, je grenzen voelen en aangeven. Boos zijn mag, hoe je dit kunt uiten moet je kinderen leren, want afreageren mag niet.
Bedroefd zijn helpt je om te verwerken, verdriet hebben is ok en huilen mag. Daarna komt er weer ruimte vrij om de draad weer op te pakken.
Bang zijn bij een kind is een natuurlijke reactie op situaties die als bedreigend worden ervaren. Het is belangrijk om kinderen te leren hoe ze hun angst kunnen begrijpen en ermee om kunnen gaan, net zoals het belangrijk is om hen te leren hoe ze op een gezonde manier boosheid kunnen uiten en hun grenzen kunnen aangeven.
Kinderen worden letterlijk overspoeld door een emotie en kunnen dit nog niet reguleren. Daar hebben ze de hulp van volwassenen bij nodig. De emotie van kinderen doet ook iets met jou als (gast)ouder. Het is goed om je bewust te zijn van je eigen emotie en hier rekening mee te houden.
Hoe help je kinderen omgaan met emoties?
Nienke laat ons ervaren dat onze reactie en onze woordkeuze hierin belangrijk zijn.
Gedrag wil namelijk niet opgelost, maar begrepen worden.
Belangrijkste handvat daarbij is actief luisteren, om het gevoel van het kind te erkennen en te benoemen.
‘Ik zie dat jij boos bent, jij wou ook heel graag op de schommel’ of ‘ik zie dat jij verdrietig bent, omdat je gevallen bent en je knie pijn doet’. Het kind voelt zich gezien, gehoord en begrepen. Door de emoties een naam te geven en te benoemen wat kinderen ervaren leren ze stap voor stap om te gaan met de emoties. Emoties die ze nog niet kunnen sturen of reguleren. Dat is zelfs voor menig volwassene nog een uitdaging.
Ruzie maken is nodig om te oefenen!
Oefenen om je eigen grenzen aan te geven en hoe het voelt als iemand over jouw grenzen gaat. Het is om te oefenen om samen een conflict of probleem op te lossen. Waar mogelijk laat je kinderen een situatie onderling oplossen. Is er toch begeleiding nodig, pak dan de rol van de bemiddelaar in plaats van de ‘politieagent’. Lever geen kant en klare aanpak of oplossing om de ruzie op te lossen, maar kijk waar samen een compromis gevonden kan worden.
Spelkoffer over emoties
Voor de gastouders is er een spelkoffer over emoties in de uitleen bij inZicht.
Een prima middel om samen met de kinderen aan de slag te gaan over dit onderwerp en te ontdekken wat emoties zijn en hoe werkt dat eigenlijk, hoe ziet dat er uit?
Een avond vol uitwisseling, ervaren en zowel ouders als gastouders gingen naar huis met informatie en tips die direct toegepast kunnen worden in de dagelijkse praktijk.
Het werkt!
De volgende dag brachten de gastouders de tips direct in de praktijk!
Deze workshop is in te huren bij Gastouderbureau inZicht.