a

Lorem ipsum dolor amet, modus intellegebat duo dolorum graecis

Follow Us

Meld je aan voor de Gastouder Challenge Pedagogisch Werkplan!

Doe jij ook mee? De Gastouder Challenge Pedagogisch Werkplan is er speciaal voor alle gastouders in Nederland!

Je eigen Pedagogisch Werkplan voor de Kerst volledig klaar hebben, in je eigen tempo werken op momenten die jou het beste uitkomen, stap-voor-stap instructies, en de mogelijkheid om vragen te stellen in de Huiskamer; dit zijn slechts enkele van de voordelen van het deelnemen aan de Gastouder Challenge Pedagogisch Werkplan.

Ongeacht bij welk gastouderbureau je bent aangesloten, je bent van harte welkom om mee te doen met de Gastouder Challenge van inZicht.

Als gastouder begin je vaak vroeg in de ochtend en zelfs nadat het laatste kindje is opgehaald, is er nog genoeg te doen. Als gepassioneerd pedagogisch professional streef je naar kwaliteit en ben je altijd op zoek naar manieren om je kennis en vaardigheden te verbeteren.

Hoe zorg je ervoor dat je op de hoogte blijft van de actuele wet- en regelgeving? Bijscholing, trainingen en jezelf blijven verrijken met vakkennis zijn essentieel, vooral nu er veel veranderingen op komst zijn. Wij van gastouderbureau inZicht willen je hierbij ondersteunen en ontzorgen. Via deze Challenge of laat ons een workshop geven.

Kwaliteitsverbeteringen vanuit de overheid

De overheid werkt aan nieuwe kwaliteitsnormen voor gastouderopvang. Een belangrijk onderdeel daarvan is het hebben van een eigen Pedagogisch Werkplan als gastouder, waarin je laat zien hoe je de pedagogische visie van het gastouderbureau toepast in de dagelijkse praktijk.

Pedagogische basisdoelen gastouderopvang

Als gastouder ben je verantwoordelijk voor het gastkind tijdens de opvangtijd. Je stelt je huis en je hart open voor het kind, je bent bereidt tijd en energie te steken in het welzijn van het kind, je biedt een veilige en liefdevolle omgeving waarin het kind zich kan ontwikkelen.
Gastouderopvang is een vorm van β€˜formele kinderopvang’ en valt daarom onder de eisen van de Nederlandse Wet Kinderopvang. In deze wet staan vier pedagogische basisdoelen.

1. Emotionele veiligheid

Een gastouder zorgt voor emotionele veiligheid. De opvang is in een vertrouwde omgeving met spelmaterialen, activiteiten en omgangsvormen die voor een kind bekend, begrijpelijk en acceptabel zijn.

Emotionele veiligheid is de basis van het leven: gehoord, gezien en geaccepteerd worden, jezelf kunnen zijn. Als een kind zich emotioneel veilig voelt, kan het met zelfvertrouwen relaties aangaan.

2. Persoonlijke competentie

Een gastouder stimuleert de persoonlijke competentie van een kind. Zij biedt activiteiten en spelmaterialen aan die aansluiten op de leeftijd, ontwikkeling en belangstelling van een kind. Haar gedrag en haar manier van omgaan passen bij de leeftijd en het karakter van een kind.

Persoonlijke competenties helpen kinderen om problemen op een verstandige manier aan te pakken en zich goed aan te passen aan veranderingen.

3. Sociale competentie

Een gastouder stimuleert de sociale competentie van een kind.

Zij biedt activiteiten en spelmateriaal aan die een kind helpen bij het leren omgaan en samenwerken met andere kinderen en volwassenen. Zij helpt een kind om te oefenen met sociale vaardigheden.

Een kind leert begrijpen hoe de sociale wereld in elkaar steekt en leert hoe ze die kennis kunnen toepassen in het dagelijks leven.

4. Waarden en normen

Een gastouder draagt waarden en normen over. Zij laat die in haar gedrag zien (rolmodel) en legt in gesprekken uit wat de omgangsvormen en gedragsregels tussen mensen zijn. Hierdoor weet en begrijpt een kind wat er in een bepaalde situatie van hem verwacht wordt.

Waarden zijn belangrijke maatstaven of principes die het eigen gedrag sturen en op grond waarvan men het eigen gedrag en dat van anderen beoordeelt.

Normen zijn opvattingen die in een samenleving ten grondslag liggen aan de manier waarop men zich in gegeven situaties wel of juist niet moet gedragen.

Deze vier doelen zijn belangrijk voor de ontwikkeling van een kind.
Ook als gastouder breng je deze doelen in de praktijk.

We doen de challenge samen!

Wij begrijpen dat vrije tijd schaars is voor gastouders en dat het balanceren tussen werk en privΓ© een uitdaging kan zijn. Daarom is de Gastouder Challenge juist zo fijn, je kunt op jouw eigen moment en vanuit je eigen huis een eigen Pedagogisch Werkplan schrijven.

Vanaf september ontvang je elke week een β€˜vak van de week’ met uitleg, voorbeelden en instructies om aan je eigen Pedagogisch Werkplan te werken. Zo krijg je stap voor stap inzicht in je eigen handelen tijdens je werk met de kinderen.

Er zijn vier gebieden van pedagogische inzet om aan de basisdoelen te werken.

Ik als gastouder

Alle verschillende vormen van contact en communicatie, die de gastouder gebruikt, in haar omgang met een kind. Bedenk en noteer wat je als professional inzet aan interactie om het doel te behalen.

De groep

Het onderdeel ‘De groep’ gaat over alles wat een kind kan meemaken en leren, dankzij de aanwezigheid van anderen. Bedenk en noteer hoe je de groep gebruikt om het doel te behalen.

Speel- leeromgeving

In de ‘Speel- leeromgeving’ gaat het over alles wat belangrijk is, om een ruimte leefbaar te maken op een prettige en gezonde manier. Met alle middelen die een kind aanzetten tot ontwikkelingsgericht spel. Bedenk en noteer hoe je de ruimte gebruikt hebt om het doel te behalen en wat je inzet aan (spel)materiaal om het doel te behalen.

Activiteiten

Tijdens de Gastouder Challenge Pedagogisch Werkplan gaat het onderdeel ‘Activiteiten’ over het aanbieden van een omgeving, waarin een kind veel belangrijke en interessante ervaringen kan opdoen. Bedenk en noteer welke activiteiten je hebt om dit doel te behalen.

Zelf je Pedagogisch Werkplan maken

Maak het jezelf comfortabel, pak een kop koffie of thee en zoek een rustig plekje in huis en doe mee aan de Gastouder Challenge Pedagogisch Werkplan. Als je elke week een vak afrondt, heb je voor de Kerst jouw eigen Pedagogisch Werkplan helemaal klaar. In alle rust, vanuit je eigen huis en zonder stress.

Digitale huiskamer

Deelnemers aan de Gastouder Challenge kunnen elkaar ontmoeten in onze digitale huiskamer om vragen en ervaringen uit te wisselen. Even sparren met een collega kan verhelderend werken en is erg fijn voor gastouders die meestal solo werken.

Gastouder Challenge Pedagogisch Werkplan met kopje

Ga mee op avontuur!

Kom aan boord en ga met ons mee op avontuur. Meld je aan voor de Gastouder Challenge! Het is een investering in jezelf als professional, eenvoudig en gemakkelijk vanuit je eigen huis te volgen en we doen het samen.

Aanmelden

Kosten
Gastouder Challenge Pedagogisch Werkplan: €25,-
Gratis
Gastouders van GOB inZicht & GOB SamSam mogen gratis deelnemen! Wel aanmelden.
Vroegboekkorting 2025
Aanmelden vΓ³Γ³r 1 november 2024: €17,50.

Je ontvangt na het invullen van het deelname formulier de betalingsgegevens. Zodra de betaling binnen is, is jouw deelname aan de Challenge definitief.

     

    Ik doe mee in*

    Ik ben gastouder bij GOB inZicht of GOB SamSam*

    Mijn LRK nummer is: Heb je geen LRK? Laat ons even weten waarom niet:

     

    Ik ga ermee akkoord dat deze gegevens gebruikt en opgeslagen worden:

     

    Heb je een vraag aan ons over de Gastouder Challenge?

    a

    Download de challenge

    Maak jouw eigen persoonlijk Pedagogisch werkplan!

    a

    Wegens groot succes

    In 2025 een nieuwe groep voor de challenge Pedagogisch Werkplan!

    a

    Lees onze Nieuwsbrief

    en blijf up-to-date