a

Lorem ipsum dolor amet, modus intellegebat duo dolorum graecis

Follow Us

Meldkamer 112 verteld op themabijeenkomst

meldkamer 112 verteld op themabijeenkomst GOB inZicht

Veel interesse als Meldkamer 112 verteld

Verslag van de themabijeenkomst Meldkamer 112

’t Spectrum, Sebaldeburen. 18 oktober 2023

Ik wil graag een pizza bestellen……………

De medewerkers van 112 krijgen met allerlei telefoontjes te maken, veel bellers zijn in paniek, bellers die een overdosis hebben genomen, verwarde mensen, kinderen, veelbellers en ook bellers die ‘een pizza willen bestellen’………

Die laatste was een vrouw met een dreigende thuis situatie, die deed alsof ze een pizza ging bestellen, maar in werkelijkheid 112 belde. Zij zat in een dreigende situatie met huiselijk geweld waarin ze niet vrijuit kon praten! Gelukkig zijn de centralisten op een meldkamer hierop getraind en werd de vrouw adequaat geholpen.

Wie zijn de medewerkers bij 112?

Bel je 112 dan krijg je een ervaren verpleegkundige aan de lijn. Binnen 2 minuten proberen zij de noodsituatie in beeld te krijgen door een serie korte vragen te stellen. De beller moet op dat moment ‘de ogen’ zijn van de centralist en kort en bondig benoemen wat er aan de hand is.
De ambulance is inmiddels al onderweg, terwijl de centralist de 112-beller ondersteund met de eerste hulp die nodig is, totdat de hulp op de locatie is gearriveerd.

We starten de avond met het ‘meeluisteren’ naar een melding van een kinderreanimatie, een nagespeeld maar waargebeurd verhaal. Indrukwekkend hoe bij de groep aanwezige ouders en gastouders de paniek van de moeder aan de lijn, voelbaar was in de zaal. Kort en bondig vertellen valt niet mee als je in paniek bent, hulp nodig hebt en vol adrenaline en emotie met 112 belt.

Wat je moet doen en mag verwachten als je Meldkamer 112 belt

Daarom juist deze thema bijeenkomst!
Meldkamer 112 verteld wat je moet doen en wat je mag verwachten als je 112 belt, kan het verschil maken in een noodsituatie. Dat geldt natuurlijk ook voor onze kinderen, ook zij moeten weten wat te doen!

Is je kind in staat om te bellen, leer ze hoe 112 te bellen en leg uit wanneer dat moet. Lijkt je dat nog geen goed idee? Leer de kinderen dan om hulp te gaan halen, bij de buren bijvoorbeeld.

Broekzakbellers, een smartwatch met valdetectie of spelende kinderen die in een geparkeerde Tesla op de Ecall-knop drukken! Allemaal voorbeelden van onbedoelde meldingen die binnenkomen bij 112. Ruim 40% van de meldingen zijn onnodig of horen niet thuis bij 112.

Tip: Je live locatie delen

Heb jij jouw telefoon altijd bij je? Schakel dan locatiemachtigingen in, voor o.a. WhatsApp via de Instellingen van je telefoon door te tikken op Privacy > Locatievoorzieningen > WhatsApp > Altijd.
Of ga op je telefoon naar Instellingen > privacy > Locatie delen> Altijd.

Dan is in de meldkamer direct duidelijk wat jouw locatie is, ook als je niet direct de straatnaam of een huisnummer kunt vertellen. De techniek kan ons helpen bij noodsituaties! Nog een mooi hulpmiddel is de 112 app, speciaal ontwikkelt voor doven en doofstomme mensen om met 112 te kunnen bellen.

Een geslaagde avond gevuld met voorbeelden, met (heftige) verhalen, met informatie en eigen ervaringen. We hebben een goed beeld gekregen van wat er achter de schermen gebeurt op het moment dat je 112 belt, wie je aan de lijn krijgt en wat zij doen op het moment dat er een melding binnenkomt. We bedankten onze sprekers Katrin en Karen met een welgemeende attentie, aangezien zij geheel belangeloos ons kwamen vertellen over hun werk op de meldkamer Noord Nederland.

 

Meldkamer 112

Meer weten over gastouder worden?

Neem gerust contact met ons op!

     

    Ik wil:

    gastouder wordenzelfstandig gastouder wordeneen afspraak makeninformatie aanvragen